
فناوری اطلاعات چیست؟
فناوری اطلاعات (IT) استفاده از هر گونه رایانه، ذخیره سازی، شبکه و سایر دستگاه های فیزیکی، زیرساخت ها و فرآیندها برای ایجاد، پردازش، ذخیره، ایمن سازی و تبادل تمامی اشکال داده های الکترونیکی است. به طور معمول، فناوری اطلاعات در چارچوب عملیات تجاری استفاده می شود، برخلاف فناوری که برای اهداف شخصی یا سرگرمی استفاده می شود. استفاده تجاری از فناوری اطلاعات شامل فناوری رایانه و ارتباطات راه دور می شود.
هاروارد بیزینس ریویو اصطلاح فناوری اطلاعات را برای تمایز بین ماشینهای هدفمند طراحی شده برای انجام دامنه محدودی از عملکردها و ماشینهای محاسباتی همه منظوره که میتوانند برای کارهای مختلف برنامهریزی شوند، ابداع کرد. همانطور که صنعت فناوری اطلاعات از اواسط قرن بیستم تکامل یافت، توانایی محاسبات افزایش یافت، در حالی که هزینه دستگاه و مصرف انرژی کاهش یافت، چرخه ای که امروزه با ظهور فناوری های جدید ادامه دارد.
فناوری اطلاعات شامل چه مواردی می شود؟
بخش فناوری اطلاعات اطمینان میدهد که سیستمها، شبکهها، دادهها و برنامههای کاربردی سازمان همگی به درستی متصل شده و کار میکنند. تیم فناوری اطلاعات سه حوزه اصلی را مدیریت می کند:
استقرار و نگهداری برنامه های کاربردی، خدمات و زیرساخت های تجاری (سرورها، شبکه ها، ذخیره سازی)؛
نظارت، بهینه سازی و عیب یابی عملکرد برنامه ها، خدمات و زیرساخت ها؛ و
بر امنیت و حاکمیت برنامه ها، خدمات و زیرساخت نظارت می کند.
اکثر کارکنان فناوری اطلاعات وظایف مختلفی در تیم دارند که به چندین حوزه کلیدی تقسیم می شوند، از جمله:
مدیریت. مدیران استقرار، عملیات و نظارت روزانه یک محیط فناوری اطلاعات، از جمله سیستمها، شبکهها و برنامهها را مدیریت میکنند. ادمین ها اغلب وظایف دیگری مانند ارتقاء نرم افزار، آموزش کاربر، مدیریت مجوز نرم افزار، تدارکات، امنیت، مدیریت داده ها و رعایت الزامات فرآیند تجاری و انطباق را انجام می دهند.
پشتیبانی. کارکنان میز راهنمایی در پاسخ به سؤالات، جمع آوری اطلاعات و هدایت تلاش های عیب یابی برای سخت افزار و نرم افزار تخصص دارند. پشتیبانی فناوری اطلاعات اغلب شامل مدیریت تغییرات و دارایی فناوری اطلاعات، کمک به مدیران در تهیه، مدیریت پشتیبانگیری و بازیابی دادهها و برنامهها، نظارت و تجزیه و تحلیل گزارشها و سایر ابزارهای نظارت بر عملکرد و پیروی از جریانها و فرآیندهای پشتیبانی تعیینشده است.
برنامه های کاربردی. کسب و کارها برای انجام کار به نرم افزار متکی هستند. برخی از برنامه ها از اشخاص ثالث تهیه و مستقر می شوند، مانند برنامه های کاربردی سرور ایمیل. اما بسیاری از سازمانها کارکنانی از توسعهدهندگان ماهر دارند که برنامهها و رابطها را ایجاد میکنند – مانند APIها – که برای ارائه قابلیتها و خدمات حیاتی تجاری لازم است. برنامهها ممکن است در طیف گستردهای از زبانهای محبوب کدگذاری شوند و با برنامههای کاربردی دیگر ادغام شوند تا تعاملات صاف و بدون درز بین برنامههای مختلف ایجاد کنند. توسعه دهندگان همچنین ممکن است وظیفه ایجاد وب سایت های تجاری تعاملی و ساخت برنامه های تلفن همراه را داشته باشند. گرایش به پارادایم های توسعه چابک یا مستمر، توسعه دهندگان را ملزم می کند که به طور فزاینده ای با عملیات فناوری اطلاعات، مانند استقرار و نظارت بر برنامه ها، درگیر شوند.

انطباق. کسبوکارها موظف به رعایت الزامات نظارتی مختلف دولت و صنعت هستند. کارکنان فناوری اطلاعات نقش عمدهای در ایمن کردن و نظارت بر دسترسی به دادهها و برنامههای کاربردی تجاری دارند تا اطمینان حاصل شود که چنین منابعی مطابق با خط مشی حاکمیت تجاری تثبیت شده استفاده میشوند که الزامات قانونی را برآورده میکند. چنین کارکنانی عمیقاً درگیر وظایف امنیتی هستند و به طور معمول با تیم های حقوقی و تجاری برای جلوگیری، کشف، بررسی و گزارش تخلفات احتمالی تعامل دارند.
چرا فناوری اطلاعات مهم است؟
گفته می شود که داده ها همان چیزی است که صنایع را در سراسر جهان نیرو می دهد. این ممکن است بیش از حد باشد، اما تعداد کمی از مشاغل – بزرگ یا کوچک – می توانند بدون توانایی جمع آوری داده ها و تبدیل آن به اطلاعات مفید رقابتی باقی بمانند. فناوری اطلاعات ابزاری را برای توسعه، پردازش، تجزیه و تحلیل، تبادل، ذخیره و ایمن سازی اطلاعات فراهم می کند.
پردازش داده ها نقش مهمی در این شیوه های تجاری اصلی ایفا می کند، از جمله:
توسعه و طراحی محصول؛
بازاریابی و تحقیقات بازار؛
فروش و صورتحساب؛
توسعه و حفظ مشتری؛
حسابداری و مالیات؛
منابع انسانی و حقوق و دستمزد؛ و
انطباق با مقررات
محاسبات عملاً در هر بخش از تجارت و بسیاری از زندگی شخصی ما نفوذ کرده است. فراگیر بودن محاسبات – که به آن محاسبات فراگیر نیز می گویند – دلیل دیگری برای حیاتی بودن فناوری اطلاعات است. دستگاه های محاسباتی فراتر از رایانه های شخصی و سرورها تکامل یافته اند. امروزه همه مشاغل و بیشتر افراد دارای چندین دستگاه محاسباتی از جمله تلفن، تبلت، لپ تاپ، کنسول بازی و حتی زنگ در، ترموستات، جاروبرقی و بسیاری از لوازم آشپزخانه هستند و از آنها استفاده می کنند.
تقریباً همه این دستگاهها، که بسیاری از آنها بخشی از اینترنت اشیا هستند، از اینترنت استفاده میکنند که میلیاردها دستگاه را در سراسر جهان به هم متصل میکند. این یک محیط پیچیده و بالقوه خطرناک است که به تخصص فناوری اطلاعات برای مدیریت، امنیت، نگهداری و قابلیت اطمینان نیاز دارد.

نمونه هایی از فناوری اطلاعات
بنابراین چگونه فناوری اطلاعات در تجارت روزمره نقش دارد؟ پنج مثال متداول از فناوری اطلاعات و تیم های کاری را در نظر بگیرید:
ارتقاء سرور. یک یا چند سرور مرکز داده نزدیک به پایان چرخه عمر عملیاتی و نگهداری آنهاست. کارکنان فناوری اطلاعات سرورهای جایگزین را انتخاب و تهیه میکنند، سرورهای جدید را پیکربندی و مستقر میکنند، برنامههای کاربردی و دادهها را روی سرورهای موجود پشتیبانگیری میکنند، آن دادهها و برنامههای کاربردی را به سرورهای جدید منتقل میکنند، تأیید میکنند که سرورهای جدید به درستی کار میکنند و سپس مجدداً هدف یا از کار انداخته و از بین خواهند برد. سرورهای قدیمی
نظارت بر امنیت کسبوکارها به طور معمول از ابزارهایی برای نظارت و ثبت فعالیت در برنامهها، شبکهها و کارکنان فناوری اطلاعات سیستم استفاده میکنند. علت اصلی هشدار و اقدام سریع برای رسیدگی و اصلاح تهدید، اغلب باعث ایجاد تغییرات و بهبود وضعیت امنیتی می شود که می تواند از رویدادهای مشابه در آینده جلوگیری کند.
نرم افزار جدید. این کسب و کار نیاز به یک برنامه تلفن همراه جدید را تعیین می کند که می تواند به مشتریان اجازه ورود به سیستم و دسترسی به اطلاعات حساب یا انجام تراکنش های دیگر از تلفن های هوشمند و تبلت ها را بدهد. توسعه دهندگان برای ایجاد و اصلاح یک برنامه کاربردی مناسب بر اساس نقشه راه برنامه ریزی شده تلاش می کنند. کارکنان عملیات هر تکرار از برنامه جدید تلفن همراه را برای دانلود پست می کنند و اجزای پشتیبان برنامه را در زیرساخت سازمان مستقر می کنند.
بهبود کسب و کار یک کسب و کار به در دسترس بودن بیشتر از یک برنامه کاربردی حیاتی برای کمک به راهبردهای درآمد یا تداوم کسب و کار نیاز دارد. ممکن است از کارکنان فناوری اطلاعات خواسته شود تا یک خوشه با قابلیت دسترسی بالا را طراحی کنند تا عملکرد و انعطاف پذیری بیشتری را برای برنامه ارائه دهند تا اطمینان حاصل شود که برنامه می تواند در مواجهه با قطعی های منفرد به عملکرد خود ادامه دهد. این را می توان با پیشرفت هایی در حفاظت و بازیابی ذخیره سازی داده جفت کرد.
پشتیبانی کاربر توسعه دهندگان در حال ایجاد یک ارتقای بزرگ برای یک برنامه تجاری حیاتی هستند. توسعه دهندگان و مدیران برای ایجاد اسناد جدید برای ارتقاء همکاری خواهند کرد. کارکنان فناوری اطلاعات ممکن است این ارتقا را برای آزمایش محدود بتا اجرا کنند – به گروهی از کاربران اجازه میدهد نسخه جدید را امتحان کنند – در حالی که آموزش جامعی را توسعه داده و ارائه میکنند که همه کاربران را برای انتشار نهایی نسخه جدید آماده میکند.
نرم افزار در مقابل سخت افزار
فناوری اطلاعات شامل چندین لایه تجهیزات فیزیکی (سختافزار)، مجازیسازی، سیستمهای مدیریت، ابزارهای اتوماسیون، سیستمهای عامل، سایر نرمافزارهای سیستمی و برنامههای کاربردی است که برای انجام عملکردهای ضروری استفاده میشوند. دستگاههای کاربر، لوازم جانبی و نرمافزار را میتوان در حوزه فناوری اطلاعات قرار داد. فناوری اطلاعات همچنین می تواند به معماری ها، روش ها و مقررات حاکم بر استفاده و ذخیره سازی داده ها اشاره کند.

نرم افزار
نرم افزارها دو دسته هستند: نرم افزارهای سیستمی و برنامه های کاربردی. نرم افزار سیستم شامل برنامه های کامپیوتری است که عملکردهای محاسباتی اساسی را مدیریت می کنند. آنها شامل موارد زیر است:
سیستم عامل ها
بایوس ها؛
برنامه های بوت؛
مونتاژکنندگان؛ و
درایورهای دستگاه
کاربردهای تجاری عبارتند از:
پایگاه های داده مانند SQL Server؛
سیستم های تراکنش، مانند ثبت سفارش بلادرنگ؛
سرورهای ایمیل، مانند Microsoft Exchange
سرورهای وب مانند آپاچی و خدمات اطلاعات اینترنتی مایکروسافت (IIS)؛
مدیریت ارتباط با مشتری، مانند Oracle NetSuite و HubSpot. و
سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی، مانند SAP S/4HANA.
این برنامهها از دستورالعملهای برنامهریزیشده برای دستکاری، ادغام، پراکندگی و کار با دادهها برای اهداف تجاری استفاده میکنند.
برنامه های موبایلی که روی گوشی های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های قابل حمل اجرا می شوند، معمولاً از طریق اینترنت به برنامه های ابری یا مرکز داده متصل می شوند. این نرم افزارها دامنه محاسبات را گسترش داده و دسته جدیدی از نرم افزارها و مخابرات را ایجاد کرده اند که نگهداری آنها به تخصص خاصی نیاز دارد.
سخت افزار
انواع مختلفی از سخت افزار کامپیوتر وجود دارد. سرورهای کامپیوتری برنامه های تجاری را اجرا می کنند. سرورها با دستگاه های سرویس گیرنده در مدل کلاینت-سرور تعامل دارند. آنها همچنین با سرورهای دیگر در سراسر شبکه های کامپیوتری که معمولاً به اینترنت پیوند دارند، ارتباط برقرار می کنند.
Storage نوع دیگری از سخت افزار است. این هر فناوری است که اطلاعات را به عنوان داده نگهداری می کند. فضای ذخیرهسازی ممکن است در یک سرور خاص محلی باشد یا بین بسیاری از سرورها به اشتراک گذاشته شود، و ممکن است در محل نصب شود یا از طریق یک سرویس ابری قابل دسترسی باشد. اطلاعاتی که ذخیره می شوند می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از جمله فایل، چند رسانه ای، تلفن و داده های وب و حسگرها. سخت افزار ذخیره سازی شامل حافظه با دسترسی تصادفی فرار (RAM) و همچنین نوار غیر فرار، درایوهای دیسک سخت و درایوهای حالت جامد است.
تجهیزات مخابراتی شامل کارت های رابط شبکه (NIC)، کابل کشی، ارتباطات بی سیم و دستگاه های سوئیچینگ، عناصر سخت افزاری را به یکدیگر و به شبکه های خارجی متصل می کند.
Pingback: cpu چه کاربردی دارد | چگونه کار میکند | فناوری
Pingback: ip چیست؟ - وبلاگ
Pingback: همه چیز در مورد زبان برنامه نویسی - وبلاگ